En vandring för livet

En vandring för livet
Kängorna är alltid redo!

torsdag 21 oktober 2010

Till alla mammor........

Det jag kommer att beskriva här känns tungt att bära, men är ett faktum för mig.

Om ni visste hur mycket jag har ansträngt mig att göra det bästa för mina barn. Rätt mat, tillräckligt med sömn, tillräckligt med motion, lagom fördelning av innesittandet vid datorn och vistelse ute. Allt skjutsande till olika aktiviteter. Rättvis fördelning mellan skolarbete och kompisar. Och framförallt att barnen hade roligt. Men även sätta gränser på vad de fick göra och inte. Givetvis allt detta i samförstånd med barnens pappa.
Somrarna på Öland krävde noggrann planering, så att barnen fick träffa så många kompisar och sina kusiner så att de var nöjda.
Ständigt sökte jag kunskap om ”rätt” nyttig mat utan konserverings ämnen. Detta redan innan man började uppmärksamma alla E-n i media. Visst köpte jag barnmat på burk ibland, när barnen var små. Men många gånger gjorde jag barnmat/puréer av färskvaror som kött och grönsaker. Då lagade jag i större mängd som jag sedan frös in, allt för att slippa konserveringsämnen. Nicklas älskade lasange!

Barnen fick inte dricka vattnet från brunnen på vårt sommarställe förrän det var kontrollerat. Det visade sig att det fanns förhöjda värden av vissa ämnen i vattnet som eventuellt kunde vara skadligt för små barn. Jag såg till att vi blev kopplade till det vanliga vatten-nätet med godkänt vatten.

Jag tyckte det var viktigt att barnen fick sina vacciner. Då vi reste en del utomlands såg jag till att de fick vaccin som skulle räcka i många år. Barnen fick även vaccin mot ”fästingar”, ja jag ville inte ta några risker. En hemsk tanke jag får ibland är, tänk om det är all denna vaccinering som har orsakat det onda……

Ja, jag känner att jag gjort allt jag kunnat för mina barn, ändå fick min Nicklas cancer! Det känns som ett hån för mig. Nu sett i backspegeln tänker jag på alla gånger jag oroat mig i onödan när det gäller barnen. Vad hjälpte det, när man ändå inte kunde påverka något när Nicklas blev sjuk.

En bild från 2002: Nicklas fyller 10 år, vem kunde anat.............................

5 kommentarer:

  1. Jag känner lika när våran son gick bort,sen finns det varje dag varför???Attmista ett barn är en tuff resa. Mamma

    SvaraRadera
  2. Kära Nera. Du har alltid velat dina barns bästa och dom kunde inte fått det bättre. Mina barn är mer eller mindre uppväxt på skräp mat,har aldrig varit någon bra kock. Dom har alltid fått vad dom önskat sig och det har inte alltid varit speciellt nyttigt. Så vad beträffande maten så hade det verkligen inte gjort någon skillnad det är min åsikt. Vaccinationer har dom fått efter bvc och skolans regler och alla barnen samma, så det är nog inte någon större risk att det skulle vara anledningen heller. Jag precis som du söker en anledning till att ens barn fick cancer. Är det något vi straffas för som vi gjort?? Men varför skulle då ett oskyldigt barn få lida??. Frågorna är många och inga svar. Ni är underbara föräldrar så klandra inte er själva, fast jag om någon vet (och gör det själv) att man gör det hela tiden. Kram och ta hand om er. Cilla

    SvaraRadera
  3. Hej Nera!
    Jag funderar precis som du, varför mitt barn fått cancer. Jag har funderat mycket över energifält och strålfält i jorden. Eftersom Tildas rum är i den nybyggda delen och hennes säng stod precis i krysset där utbygget började. Ja jag har funderat på om där finns något olämpligt, om det helt enkelt var meningen att huset skulle sluta där. Precis just där vi placerade en barnsäng. Hon trivdes aldrig med att sova där, sedan vi flyttade sängen dit, har hon sagt efteråt.
    Men nu är det som det är. Tildas tumör har vuxit sedan i somras. Cellgiftsbehandlingen är avslutad i väntan på besked vad läkarna säger i Linköping. Hennes vänstra kroppshalva fungerar allt sämre, men hon kan fortfarande vara i skolan på förmiddagarna. Hon har fått svårare för att koncentrera sig. Vi tar en dag i taget och försöker ta vara på tiden, men det är tufft. Hennes hår har börjat växa ut och hon ärt så nöjd och glad mitt uppe i allt.

    Har köpt "Kattis & co" idag och läst om dig. Det var en mycket bra artikel. Jag tycker att de verkligen har lyckats fånga dig, din tillvaro, dina känslor och tankar. En mycket bra tidning för övrigt. Har aldrig köpt den innan men kommer att göra det någon gång ibland. Det har blivit lite lyxtid för mig, att koppla av i soffan med en tidning och skingra tankarna.

    Sköt om dig, kramar Camilla.

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Man kan inte låta bli att fundera på VARFÖR. Och om man skulle ha kunnat ha förhindrat denna cancer. Vi har också levt ett "nyttigt" liv...men ändå är vi hårt drabbade med att Elias fick cancer och hans systrar diabetes. Jag tror aldrig vi får ett svar på denna fråga. Men en sak vet jag - våra barn är älskade och de är kämpar allihop! Det gör så ont i hjärtat att de drabbats så hårt. Alla dem som inte klarat det...det är förfärligt och oacceptabelt!! Man kan inte släppa taget om nån av dem. De finns inom en.
    Jag tror inte vacciner kan orsaka cancer. Vaccin är en liten dos "sjuka" som kroppen tror är den verkliga sjukan och gör antikroppar så man slipper den sjukan. Tror i så fall mer på alla dessa gifter och genmanipulationer som sprids i allt runt oss.
    Varma kramar till Dig/Er!
    Annette

    SvaraRadera
  5. Ja det där har jag med frågat mig, gjorde vi något fel.
    Kram

    SvaraRadera