En vandring för livet

En vandring för livet
Kängorna är alltid redo!

lördag 26 februari 2011

28: "att bara vara"

Jag funderar vidare kring barnen. Jag menar barn och stress. Om föräldrarna är stressade hur påverkar det barnen? Att det påverkar är nog ingen tvekan. Jag kollade på nätet och ja det finns information i överflöd om barn och stress. Nyfiken som jag är, var jag tvungen att kolla lite.

Ylva Ellneby har skrivit en bok: "Stressade barn" hon vill belysa problemet för personal i skolor, förskolor, barnmottagningar och för föräldrar. Enligt henne kan vissa barn även uppvisa symptom på utbrändhet! Boken är tydligen mycket populär då den för tillfället är slutsåld.



I en äldre artikel på nätet från expressen (2009)står att barnens späckade helger (alla aktiviteter), med för lite sömn och sedan ingen frukost innan skoldagen skapar stress och konflikter. Och att föräldrar får allt mindre tid att hjälpa barnen. Nåja tänkte jag det här är ju en äldre artikel, men sen hittade jag liknande från i år.



Tur att vi har fredagsmys!

Fredagsmys är typiskt svenskt, kanske nordiskt? Men söder om Danmark okänt fenomen. Då funderar jag på om även stressen är mera utbredd här i norr???



Sedan funderar jag på om mina barn var, är stressade? om Nicklas var stressad? För jag måste erkänna att jag har levt ett stressat liv, fasten jag gjort allt för att inte "föra" min stress vidare. Men så trött jag var mellan åt!

Jag ska fråga min son Filip.

1 kommentar:

  1. http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Lakemedel/Sa-godkanns-ett-lakemedel/Test-pa-bade-man-och-kvinnor/

    Det finns många myter som du bör känna till och detta med hjärtan är ett av dom som bl.a bif länk berör.

    SvaraRadera