En vandring för livet

En vandring för livet
Kängorna är alltid redo!

onsdag 24 november 2010

4: ”att bara vara”

På min vandringsväg till jobbet denna vintriga morgon, går jag förbi en trädgård där någon inte har hunnit plocka av sina äpplen? Undrar om de lever ett stressigt liv där inne?

Funderar vidare kring vår tillvaro och måste skratta lite när jag tänker på krönikan i dagens Smålandsposten, sista sidan av Fredrik Bergman. En rolig sammanfattning kring vår stress och välfärd. Funderar också varför det ständigt återkommer program på TV om vår psykiska ohälsa. I dag har man 2 program att välja på i TV2. Själv orkar jag inte se fler sådana program.
Något annat som man kan läsa om i dagens Smp. är en unik studie, där det visat sig att den trötthet som många yrkesverksamma vittnar om minskar kraftigt när man gått i pension!!!
Tänkvärt!
Men hur ska det gå för våra ungdomar som har långt till pensionen? En klok människa skrev till mig när jag yttrat min oro över vårt stressade samhälle, att hon tror att den yngre generationen inte riktigt kommer att upprepa våra misstag, utan de kommer att se, det som är nära och viktigt och som ger dem ett gott liv på ett bättre sätt än vi gör. Jag vill tro på detta.
Den här granen fick mig att tänka på julen, det är blandade känslor inför julen och alla traditioner. Nicklas älskade julen......................

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar