En vandring för livet

En vandring för livet
Kängorna är alltid redo!

tisdag 22 mars 2011

30: "att bara vara"

Samhället har drabbats av "tillväxtsjukan"!!! Just ordet tillväxtsjukan har jag hört och läst om den sista tiden. Ordet kan användas när något i vårt samhälle inte fungerar som man tänkt sig då man förändrat/förbättrat mycket och försökt annpassa sig till den nya tekniken. Ofta har man slagit ihop olika enheter till en stor, med gemensam administration för att om möjligt spara in på kronorna.

Ett exempel jag läst om nyligen i DN(13/3) är hos polisen. Polisen får kritik för att de inte klarar av lika många brott nu jämfört med tidigare. Enligt en undersökning beror det på polisens organisation med länsgemensamma kommunikationscentraler av kolossalformat. Detta resulterar i att det brister i samordningen och kan bli så illa att poliser från större ort skickas många mil bort, detta utan att underrätta den lokala polisen om händelsen. Hur stressande är inte detta!?! Vidare står det i artikeln att förr var beslutsvägarna korta och lokalkännedom viktigt. Tydligen är det annat som gäller nu. Jag lider med poliserna som skrivit artikeln. Det står också i artikeln att allt fler poliser gör allt annat än konkret polisarbete.

Ja så har nog många det på sina arbetsplatser nu för tiden. Det är sannerligen nya tider, om man tror att man enbart får arbeta med det man har utbildats till då tror man fel. Om man sedan inte är så bra på de nya arbetsuppgifterna, det tar man inte hänsyn till. Många anstänger sig maximalt och måste kanske jobba övertid för att hinna med sitt jobb. I SP 18/3 står att svenskarnas övertidsarbete når rekordnivåer!!! Det förväntas att man skjuter till allt mer av sin egen tid utan att det syns!!!
En tidig morgon på väg till mitt arbete träffade jag på polisen på bilden. En trevlig människa som arbetade konkret med sitt arbete. Han spanade efter tjuvar på Högstorp!

2 kommentarer:

  1. Ja, jag tror också det är som du beskriver inom många olika yrken och arbetsplatser numera.Jag har sista åren hört allt fler som instämmer med detta. Jag hörde för några månader sedan om ett företag som anställt en chefssekreterare igen, eftersom de upptäckt att chefen fick lägga mycket tid på uppgifter som egentligen inte tillhörde chefen.De hade ju trott som många andra att med den nya tekniken går det bra att plocka bort en hel del personal.Kram från en som börjar få upp näsan över vattenytan.

    SvaraRadera
  2. Förutom min egen sorg och mina andra bekymmer är jag, liksom du, ständigt oroad över hur vår värld och tillvaro ser ut idag. Nånting, allting, har gått väldigt snett och håller på att gå alldeles överstyr.
    Jag kände det före den stora sorgen, men det tar ändå fortfarande väldigt stor plats i mig.

    SvaraRadera