En vandring för livet

En vandring för livet
Kängorna är alltid redo!

onsdag 30 mars 2011

KASAM!

KASAM är ett begrepp jag stött på under årens lopp. Bland annat har vi diskuterat detta på mitt arbete, begreppet är vanligt i vården. KASAM är viktigt, det är "känsla av sammanhang" och hälsobringade faktorers ursprung: begriplighet, hanterbarhet, meningsfullhet. Man kan mäta graden av KASAM. Höga värden innebär att man har hög förmåga att hantera utmaningar/livet.



Livet har verkligen utmanat mig. Hur högt mitt "KASAM" är, vet jag inte.

När ni läser det jag skriver, så kanske ni tror att mitt KASAM ligger i botten läge. Men så är inte fallet. Jag har bara ett starkt behov av att skriva ner sådant som påverkar mig i min omgivning. Jag skriver överallt, en del hamnar på bloggen. När det väl är nerskrivet så kan jag släppa det, bäst funkar det om jag skriver på bloggen. Kära läsare det här är inget nytt som drabbat mig utan jag känner många i sorg med samma behov.


Under mitt stressade liv har jag varit mäkta irriterad över all informationsflöde som sköljt över mig, mest för att jag velat fördjupa mig i mycket, men inte haft tid. TID = vår tids främsta lyxvara!!! Jag börjar lära mig "hantera" informationsflödet, och njuta av all denna tillgång. Det har hjälpt mig mycket i mitt skrivande. Att finna kunskap så lättillgängligt Att kunna gå in på alla myndigheters hemsidor och kunna läsa om olika undersökningar och forskningsrapporter helt öppet ger otrolig frihetskännsla som endast begränsas av tillgång på TID.


Tänk så olika det är i vår värld, folket i arabländerna ger sina liv för sådan frihet. Här har vi det, men tar vi vara på det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar