En vandring för livet

En vandring för livet
Kängorna är alltid redo!

måndag 23 augusti 2010

Fortsättning Bemötande/Sorg............

Omgivningens stöd är viktigt!
Samtidigt förstår jag att det inte är lätt för omgivningen. Många har sagt att de inte vet vad de ska säga. Jag har vänner som ser skräckslagna ut när jag börjar gråta. Givetvis försöker man skärpa sig trots den svåra smärtan av sorg i kroppen. Men är det då så farligt att man gråter? Det finns människor som försöker byta samtalsämne när det blir för känsligt. Och döden, det är inte många som kan prata om det. Till slut känner man sig som en börda för omgivningen.

Som sörjande vågar man inte visa sina känslor (som trots allt är normala efter en sådan här förlust). I stället börjar man låtsas att man mår bra, när man egentligen inte gör det. Man vill ju inte bli ensam utan vänner, så man håller masken utåt. Ja det är komplicerat. Men människor i ens omgivning uppmuntrar omedvetet den sörjande att agera som om deras sorg har läkt. Detta hindrar sorgbearbetning, och att bearbeta sin sorg är mycket viktigt, annars överlever man inte. Jag är medveten om att sorg är ett långvarit förlopp.

Jag har läst att sorg ofta förväxlas med depression. Men sorg är brustet hjärta, inte trasig hjärna, så medicinering ger oftast bara tillfällig lindring.

Många har i all välmening försökt ge mig goda råd och hurtiga uppmuntrade. Men de som inte själva har upplevt sådan trauma förstår inte hur det känns och detta ska omgivningen vara glad för. Jag har fått många goda råd av andra sörjande som kommit längre i sin sorgbearbetning, detta är jag mycket tacksam för. Även några professionella har get mig stöd men alla är tyvärr inte så duktiga i sitt yrke.

2 kommentarer:

  1. Hej vännen. Dina ord stämmer så exakt. Hade inte kunnat beskriva det bättre själv. Just det med att ens vänner (inte alla) och omgivning tror att nu efter så "lång" tid borde sorgen ha läkt och man är rädd för att gråta inför andra för dom vet ej hur dom ska agera,så man håller sorg och gråt inne så man håller på att kvävas av den.
    Tänker på er. Kram Cilla

    SvaraRadera
  2. Man kan ju aldrig förstå eller kunna förställa sig hur det är att mista sitt barn,och den sorg som måste bäras hela livet ut ,och vilken kraft och energi det måste ta.Jag blir ändå imponerad av er föräldrar som orkar,och det är svårt för en utomstående att veta vad man ska göra eller säga.En sak jag tänkt på är "tomheten" och att världen liksom fortsätter som förr,som om inget har hänt,ja fy! vad ni måste gå igenom.
    Jag själv kan känna stor sorg och skuld för min sons tuffa tid,och rädsla att cancern kommer tillbaka,men känner ändå att jag kanske är en av dom mammor som ska känna mig lycklig.
    Du beskriver sorg så bra och alla skulle läsa detta.
    I mitt förra inlägg tänkte jag nog på vädret för jag skrev prognos ,menade naturligvis diagnos.
    Fortsätter att följa din blogg...............

    SvaraRadera