En vandring för livet

En vandring för livet
Kängorna är alltid redo!

måndag 10 januari 2011

18: "att bara vara"

I dag var det riktigt behagligt ute, nästan lite vårlikt tyckte jag på min promenad hem från jobbet.
Lite sörjigt bitvis, många hade travat på här före mig. Jag funderade på mitt förra inlägg på bloggen om det viktiga att ha en bra chef på sin arbetsplats. Det vill ju alla ha! Men det är nog inte lätt att vara chef på dagens arbetsplatser där takten är hög och med ständiga krav på tillgänglighet. En god vän som är chef, som älskar sitt jobb, har börjat vackla på grund av ett enormt berg av övertid och svårigheter att koppla av.

Jag tror inte att en stressad chef orkar lyssna på sina medarbetare och sätta rimliga gränser på arbetet. Dessutom passar inte alla att vara chef trots många utbildningar i chefskap. Nu menar jag inte min vän utan spekulerar en aning, samtidigt tänker jag på att jag haft många chefer under mitt arbetsliv. Många bra chefer, men en del sämre.

Hur som helst så måste vi vara rädda om varandra på våra arbetsplatser, respektera varandra fastän vi är olika och dessutom i olika skeden i livet. Våga prata med varandra och diskutera hur vi upplever stressen men även säga nej när det blir för mycket. Det kanske är en väg till en kreativ arbetsplats som både arbetsgivaren och arbetstagaren tjänar på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar