En vandring för livet

En vandring för livet
Kängorna är alltid redo!

tisdag 25 januari 2011

23: "att bara vara"

Karin efterlyste åtgärder mot de "yttre orsakerna" till stress (se kommentar, till inlägg 22). Kanske finns det på STRESSFORSKNINGSINSTITUTETS hemsida.
Det är ett nationellt institut som sedan 2007 är ett kunskaps centrum inom området stress och hälsa. Från början var institutet en myndighet men har nu avvecklats till att lyda under Karolinska institutet.
Det finns mycket att läsa där, och kommer att ta tid.
Något annat som jag reagerat på är de sista dagarnas Tv reklamen om "Artic Root" som rekommenderas till trötta och stressade människor. Hur tolka detta? Om man tar sina piller är det då o.k. att fortsätta stressa? Är det någon som tror på detta?
En annan reklam är om smarta mobiler med Office program och Windows Mobile, har man detta så kan man redigera Microsoft Office dokument när man är i farten enligt reklamen.
Vi uppmanas att stressa mera? En god vän sa att hon upplever att vi människor har stagnerat och accepterat vår stressade tillvaro.

2 kommentarer:

  1. Jag har också reagerat på reklamen,vet inte om det är den eller någon annan där man ska äta något preparat så man "orkar stressa" ännu mer
    Helt sjukt!
    Själv har jag en gång varit en stressande människa, men nu vägrar jag stress!
    Fast det är ju klart lättare att vägra stressa nu förtiden eftersom jag är i en annan livssituation när barnen blivit "stora". Man kan ju också få en tankeställare när något känslomässigt händer.
    Kram från Carina

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar.Det glädjer mig att du vägrar stressa!

    SvaraRadera