En vandring för livet

En vandring för livet
Kängorna är alltid redo!

lördag 22 januari 2011

22: "att bara vara"

På Landstinget Kronobergs hemsida finns många förslag på vad man kan pröva om man har ett stressigt tillvaro. Sök under Hälsa och vård-Folkhälsoavdelningen.
Här kan du läsa om medvetet närvaro/mindfulness som många pratar om. Men även Qigong, Taiji, Yoga, Meditav gång, Basal Kroppskännedom m.m.
Dessutom får du förslag på litteratur och listan är lång......

Här kan man också göra en stresstest!
http://www.1177.se/Tema/Liv-och-halsa/Ma-bra-i-vardagen/Stress-Vad-man-kan-gora-sjalv-/

Professor Lennart Levi ger råd hur man ska leva utan stress. Enligt artikeln så har han ett helt yrkeslivs forskning i ämnet. (se under flik: Balans i livet- Ur det goda livets magasin-Professorns råd)

När jag ser all utbud förstår jag att behovet att hitta verktyg mot stress är enormt, lite sorgligt kan tänkas att det är på detta vis.................

4 kommentarer:

  1. Jag har läst och funderat över dina inlägg om stress.Det är ett brett område och jag blir så fundersam över alla goda råd och tips som finns. När jag läser råden känns de flesta okej. Så läser jag lite "djupare" och upplever att det mesta handlar om vad man själv kan göra, inte så mycket om åtgärder mot de yttre orsakerna. Vad jag menar som yttre orsaker är samhällets/vår strävan mot ökad tillväxt, ökad kompetens, ökad arbetskapacitet, ökad levnadsstandard,att jobba effektivare ......Min upplevelse är att de sista årtionden har fokus allt mer flyttats till oss som individer. Klarar du t ex inte arbetstempot är det ditt eget ansvar att ändra på det genom mindfulness eller liknande.Det har ju gått så långt att t o m stressen som följer när jag förlorat mitt barn snabbt ska kunna fixas med lite sömnskola, mindfulness, medicin, positivt tänkande....... Har du någonstans hittat frågor, åsikter, funderingar... om de yttre orsakerna till stress? Kram från mamma Karin

    SvaraRadera
  2. Tack Karin för en tänkvärd kommentar! Du undrar också över de yttre orsakerna till dagens stress. Förmodligen är det många då det är ett brett område. Själv tror jag att för många började det i samband med införandet av den nya tekniken/datorer på våra arbetsplatser, samtidigt som man rationaliserade bort viktiga funktionen, vilket i sin tur gjorde ett större totalansvar på individen. Nya arbetsuppgifter som skulle läras utan utrymme i tid. På många arbetsplatser, innebar det en diffus situation tror jag.
    Jag håller med om att som det ser ut nu i samhället så ligger ansvaret på oss själva. Och inte bara på arbetsplatser utan överallt. Vilket kan vara bra i vissa situationer men sämre i andra. Tänker bara tillbaka på tiden innan Nicklas fick sin diagnos hur vi själva fick kräva de olika insatserna/undersökningar.......
    Jag ska hålla utkik efter "yttre orsaker".

    SvaraRadera
  3. Du pekar på en mycket väsentlig orsak, datorer och borttagandet av funktioner/tjänster. Jag hörde häromdagen på radion att företag har börjat tillsätta chefssekreterare igen. Hoppas det smittar av sig till andra befattningar och yrken också, så att personal får hålla på mer med sina grundarbetsuppgifter.

    SvaraRadera
  4. Ja det skulle underlätta för många tror jag.

    SvaraRadera